Problemy z wyborem ścieżki kształcenia przez dziecko z problemami zdrowotnymi
Dużym wyzwaniem w pracy doradcy zawodowego jest praca z dzieckiem z problemami zdrowotnymi czy niepełnosprawnością. Ograniczone możliwości oferty edukacyjnej, bariery architektoniczne, problemy edukacyjne uczniów to tylko niektóre trudności, z którymi styka się dziecko niepełnosprawne, a ma ono prawo do korzystania ze szkolnictwa specjalnego lub nauczania indywidualnego, pomocy psychologiczno – pedagogicznej i innej specjalistycznej umożliwiającej jego optymalny rozwój. Ma prawo do zdobycia wiedzy i kwalifikacji zawodowych, a następnie pracy zgodnie z kwalifikacjami, wykształceniem, możliwościami, a gdy niepełnosprawność tego wymaga dostosowania warunków pracy do jego potrzeb. Poradnictwo zawodowe między innymi obejmuje udzielenie pomocy uczniom w planowaniu, tworzeniu i rozwoju kariery zawodowej przynoszącej osobie niepełnosprawnej sukces zawodowy i satysfakcję. Ważnym elementem powyższych działań jest pomoc w zrozumieniu siebie samego w odniesieniu do środowiska pracy , aby umożliwić uczniom realistyczny wybór ścieżki kształcenia i planowania kariery zawodowej. Jest to bardzo trudny proces wymagający od doradcy zawodowego udzielenia emocjonalnego wsparcia w trudnej sytuacji rezygnacji niejednokrotnie z dotychczasowych planów nieuwzględniających ograniczeń zdrowotnych.
W trakcie poradnictwa indywidualnego doradca ma możliwość dokonania precyzyjnej analizy sytuacji w jakiej znajduje się dziecko z problemami zdrowotnymi, co pozwala na zrozumienie jego trudności w wyborze dalszej ścieżki kształcenia. W trakcie rozmowy doradczej z rodzicami i uczniem z niepełnosprawnością przeprowadza się analizę przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania określonych typów pracy w oparciu o zebrane informacje dotyczące stanu zdrowia i rodzaju niepełnosprawności, a następnie wyeliminowanie zawodów niemożliwych do wykonywania ze względu na rodzaj niepełnosprawności wyselekcjonowanie grupy zawodów, które konkretna osoba z niepełnosprawnością może wykonywać bez utraty jakości w zakresie osiąganych efektów pracy. Jest to moment, w którym doradca musi w sposób profesjonalny uświadomić rodzicom i uczniowi z problemami zdrowotnymi znaczenie ograniczeń związanych z niepełnosprawnością w wykonywaniu różnych prac. W tym celu wykorzystujemy program „Doradca 2000”, który zapewnia m.in. selekcjonowanie zawodów możliwych do wykonywania. Pomocna jest tu też opinia lekarska. W celu zwiększenia efektywności udzielanych porad konieczna jest współpraca doradcy zawodowego z lekarzem medycyny pracy. Podejmowane przez doradcę zawodowego działania odbywają się na styku prawa oświatowego i ochrony zdrowia. Wymiana informacji w tym obszarze i poszukiwanie niestandardowych rozwiązań jest warunkiem udzielenia trafnej porady doradczej, dającej szansę dziecku na aktywne funkcjonowanie w społeczności szkolnej, a później odnalezienia się na rynku pracy. Jest to jednak trudny rodzaj współpracy ze względu na konkretne, skomplikowane przypadki dzieci chorych wymagających największej troski i jednocześnie znalezienia dla nich możliwości kontynuowania edukacji.
Nie bez znaczenia w procesie doradczym ma również określenie poziomu funkcjonowania poznawczego dziecka, jego osiągnięć szkolnych, jak i posiadanych predyspozycji zawodowych. W tym celu przeprowadzamy badanie poziomu intelektualnego, stosujemy różnego typu testy i kwestionariusze do określenia zainteresowań ucznia, jego predyspozycji do pracy w określanym środowisku zawodowym.
W przypadku dziecka z problemami zdrowotnymi zalecamy zgłoszenie się do doradcy zawodowego zanim dziecko wybierze konkretną szkołę i swoją ścieżkę kariery. Z momentem podjęcia nauki w szkole branżowej czy technikum będzie podczas odbywania praktyk zawodowych małoletnim pracownikiem, stąd też musi zostać dopuszczony do wykonania określonego typu pracy przez lekarza medycyny pracy. Bez wcześniejszej diagnozy ograniczeń wynikający z niepełnosprawności uczeń może przejść pozytywnie rekrutację do wybranej szkoły, ale ostatecznie może nie otrzymać zgody Medycyny Pracy na kształcenie się w wybranym przez siebie zawodzie, tym bardziej, że skierowanie do Poradni Medycyny Pracy uczeń otrzymuje po zakończeniu rekrutacji. Waga wcześniejszej diagnozy i podjęcia współpracy z doradcą zawodowym jest w tym przypadku istotna, ponieważ przygotowuje ucznia do realistycznej oceny swoich możliwości i ograniczeń oraz zgodnych z tym wyborów ścieżki kształcenia.
Przy obecnej organizacji pracy Poradni Psychologiczno–Pedagogicznej eliminującej możliwość kontaktu bezpośredniego z uczniem i rodzicami zalecamy kontakt mailowy lub telefoniczny z doradcą zawodowym. W wielu przypadkach możliwa jest do przeprowadzenia rozmowa doradcza i postępowanie diagnostyczne kończące się wydaniem opinii w sprawie referencyjnego przyjęcia do szkoły ponadpodstawowej ucznia z problemami zdrowotnymi. Taka opinia również przysługuje uczniom zamierzającym podjąć naukę w liceum ogólnokształcącym, gdyż oni również wymagają ochrony i wsparcia poprzez przewidziane przez prawo oświatowe narzędzia.
Anna Rybarczyk